Macam Mana Nak Kurus Cepat Semasa Tempoh Kawalan Pergerakan (PKP)

 

Sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP) yang dilaksanakan sejak tahun lepas (2020)
sehinggalah ke hari ini, ramai daripada kita secara sedar atau tidak sedar, naik berat badan mereka. Saya juga salah seorang daripada mereka! Hahahah . 

Tidak keterlaluan untuk saya sebutkan disini bahawa , istilah duduk diam di rumah telah membuatkan kita “benar-benar” duduk diam tanpa bersenam atau mengamalkan gaya hidup yang sihat. Baiklah di bawah ini saya senaraikan beberapa kaedah yang anda boleh mulakan untuk kurus dengan pantas.

 

1. Tidak makan selepas makan malam.

Biasalah waktu PKP ni, telefon atau remote television sentiasa di tangan. Walaupun telah selesai makan malam, tetap masih terasa laparnya. Jika anda tidak mengawal diri anda daripada makan semula setelah selesai makan malam, anda sebenarnya telah ‘mendera’ perut anda sendiri!. Anda akan memaksa perut anda bekerja sepanjang malam untuk mencerna makanan yang telah dimakan.

Badan anda sebenarnya akan membakar lemak di badan semasa anda tidur. Proses ini berlaku sepanjang malam. Tapi anda sendiri yang mengubahnya dengan memaksa untuk mencerna makanan pula sepanjang malam. Jadinya, tahan rasa lapar anda tadi, dan lihatlah hasilnya dalam tempoh seminggu sahaja.

 

2. Masukkan protein dalam setiap makanan anda.

Tahukah anda dengan mendapatkan protein boleh membantu anda untuk kenyang lebih lama? Ya, ini adalah fakta yang ramai tidak tahu. Antara selang masa waktu makan anda, protein dapat memberikan rasa kenyang dan ini sekaligus dapat mengelakkan anda daripada makan semasa dalam tempoh masa tersebut. Dengan protein, kadar metabolisme menjadi lebih pantas. 

Perkara ini sebenarnya memerlukan tenaga yang lebih banyak untuk mencerna makanan berprotein tadi lebih daripada tempoh masa mencerna lemak atau karbohidrat. Tips untuk kurus dengan pantas / cepat adalah dengan makanan yang kaya dengan protein adalah seperti stik tanpa lemak, kacang, youghurt, dada ayam, kerang dan sebagainya.

 

3. Buat catatan senarai anda.

Tahukah anda, dengan mengawal pemakanan, anda boleh menjadikan anda seorang yang berdisiplin?

Buat senarai makanan yang anda perlu makan secara harian. Lebih baik jika anda buat secara khusus seperti waktu makan sarapan, tengah hari, minum petang, dan makan malam. Tulis dan tampal di tempat yang senang lihat, contoh di dapur atau di pintu peti sejuk.

Ikut senarai tersebut. Jangan langkau kerana sekali je anda langkau, anda pasti berasa selesa. Dan selesa itu akan membuatkan anda hilang semangat dan akhirnya diet anda ke laut dalam!

Boleh juga guna apps seperti My Fitness Pal. Aplikasi ini boleh membantu anda menjaga diet agar terus sihat berpandukan kepada arahan yang diberikan. Anda juga boleh baca disini untuk dapatkan jadual yang tepat untuk badan anda diet dengan teknik formula kurus yang betul.>>

Formula Kurus Cara Malas


4. Elakkan minum minuman mengandungi kalori yang tinggi.

Ramai mereka yang dalam proses diet merosakkan diet mereka dengan minum minuman bergas / berkabohidrat, minuman keras dan juga jus. Ramai yang kecundang dengan diet minuman bergula ini. Perkara yang berlaku ketika anda dehidrasi atau kekurangan air dalam badan, segera mencari air kosong. Seperti kisah Ronaldo yang mengalihkan air Coca-cola dan menggantikannya dengan air botol mineral. Ronaldo adalah bukti hidup bahawa amalan pemakanan yang sihat mampu memberikan hasil yang hebat.

Minum air kosong dapat menyahtoksin bahan yang tidak elok di dalam badan kita. Macam mana nak kurus dengan cepat jika minuman bergula yang kita ambil setiap hari? Amalkan minuman kosong setipa hari. Jika anda merasa ‘bosan’ minum air kosong, boleh potong buah-buahan dan campur sedikit dalam minuman anda untuk memberikan variasi yang sihat!

 

5. Makanlah 3 kali dalam sehari, bukan 5 atau 6 hidangan kecil.

Mengikut pengalaman seorang ahli diet berdaftar yang mempunyai pengalaman selama 16 tahun, beliau telah melihat ramai orang yang berusaha untuk kurus mempunyai jadual makanan sepanjang hari  dan hanya berhenti makan semasa nak tidur!

Cuba buat jadual anda sendiri, pilih masa yang sesuai untuk makan. Pastikan ianya mengandungi protein, sayur-sayuran, buah-buahan yang lengkap setiap kali masa makan sampai. Anda makan makan yang memuaskan, kemudina tunggu lagi untuk jadual makan yang berikutnya.

Ini menyebabkan badan anda kehilangan kalori sekaligus membakar lemak-lemak yang ada dengan pantas. Ini juga dapat menjawab persoalan macam mana nak kurus cepat dengan formula malas.

Atau untuk dapatkan tips yang lebih hebat, boleh terus ke sini >>

 Formula Kurus Cara Malas